MIN BIOTOP- Magda

 

1. Min biotop

Velkommen i min biotop...endelig😉 Jeg må indrømme, at jeg har haft flere overspringshandlinger, inden jeg tog af sted for at vælge et naturområde, som jeg vil udforske. Jeg har bl.a. gjort hele huset rent.👀 Men spøg til siden..  

Jeg er en af dem, som skal have tingene gennemtænkt, grundig undersøgt og ikke mindst skal de giver mening for mig inden jeg kaster mig i udførelsen af opgaven. 


I kan se, at jeg har været ordentligt forberedt og havde alle mulige grej med. På billedet kan man se: de orange kegler (til at begrænse biotopens område til 10x10 m ca.), lille fiskenet, en skovl, rive, spand, målestok, en si. Derudover havde jeg også et par gummihandsker (jeg bryder mig ikke om at røre ved de mere "glatte" smådyr😖), min mobil for at tage billeder eller videoer, A4 papir- for at lægge mine fund og se dem tydeligt, et forstørrelsesglas m.m.



Når jeg tager et billede af kompasset står jeg med ryggen til biotopens nordlige del. https://maps.google.com/maps?q=Stubb%C3%A6k+Stenbro+13,+6200+Aabenraa,+Danmark@55.0102347,9.4259562&z=10




For at se årstidernes skiftene har jeg optaget en video, hvor jeg har stillet mig på midten af min biotop.





 Biotopen, som jeg har valgt her kan være spændende at arbejde med, fordi den består af to naturtyper: en løvskov med mange bøgetræer og et vandhul. Jeg kender området ret godt, da jeg ofte går nogle lange ture med min hunde eller løber derigennem. Selve underlaget af skoven kan være meget tør. Når det regner over en længere periode, kommer der flere vandhuller, som så forsvinder hurtigt igen. Skoven bliver til tider brugt til jagt og bliver lukket for gennemgang- så den gemmer også på nogle større dyr end mit fund:)
 
                                            Her kommer der en lille skitse over min biotop. Dyr i min biotop

Det har været en mega spændende opgave at lede efter både dyr og planter. Jeg må indrømme, at jeg er blevet godt hjulpet af min søn på 17 år:) Efter en længere overtalelses tale, fra min side af...hvor jeg skulle bruge nogle motivationsteknikker indenfor "kommunikation med teenagere" dvs. "kom Konrad, du skal med og det er ikke til diskussion "haha.. kom vi af sted. Selv om det regnede og blæste den dag, har vi brugt næsten 1,5 time og Konrad sagde: "mor, det var sjovt, faktisk"💓..nu er min familie involveret i projektet.



1. Larver??? under en Dughinde






2.Dette billede er ret utydeligt- men der står, at man kan se en bjergsalamander 50 m. fra min biotop. Jeg formoder, at det er for koldt til man kan se dem lige nu.






3. ?





                                   

                                       3. Billeder af små larver, som vi har fundet på egetræet.












                                                4. 3 billeder af skovjordløber- Pterostichus niger, også med æg på.
                                                    Skovjordløber









5. Tusindben- Diplopoda Tusindben











                        Jeg har også fundet flere dyrespor, her kommer de:



                                                                Spor af rådyr













Mere dyrespor- hvem bor her mon?






Muldvarpeskud- ca. 10 m fra min biotop

Planter i min biotop

Vi har fundet flere planter og jeg gør et forsøg og leger detektiv for at finde frem til, hvad de hedder...det bliver godt, når det endeligt lykkes. Ellers må jeg spørge de kloge:)


                                                         1.  Ilex Aquifolium- Kristtorn- "der siges, at kristtorn har fået sit navn i forbindelse med påsken, idet den er et symbol på Kristi tornetrone (...)"https://susanne-heaven.blogspot.com/2011/01/k-for.html.Kristtorn

 

                                                     2.  Rubus plicatus-     Brombærbusk Brombærbusk
Brombær vokser i leret og veldrænet jord med en pH-værdi på 5,5 til 7,0, ideelt set i et område, der modtager seks til otte timers direkte sollys om dagen. (brombær.dk)

Jeg har været nysgerrig på hvilken ph værdi af jorden og omkringliggende vand. Her har jeg mit første bevis, at ph af underlaget i min biotop i den syrlige, hvor ph er under 7. Ph skala
Nedeunder har jeg også fotograferet et ler. 





                        3.Svampe- Pære-støvbold (Lycoperdon pyriforme Schaeff.)






4.Smalbladet dunhammer- Typha angustifolia

Jeg har ofte har lagt mærke til planten. Dens form og struktur er interessant samt at den har været så svær at få fat i. 

 






                                                            5. vild bær???








6. Woaw....denne plante og dette fund er jeg mega stolt over, for den kan spises og her kunne jeg bruge appen: "Vild mad".  Planten hedder på latin  Cardamine amara, kendt som Vandkarse på dansk.

"Vandkarse er en hidsig plante med en skarp smag af sennep. Du kan plukke den hen over vinteren, hvis den gror i rindende vand, som ikke fryser til."- (vildmad.dk)





                                                        Vedbend med 3- lappede blader


                                               7.  Hedera Helix- Vedbend Vedbend- kaldes også efeu.







                                            8. Svampedyret Ceratiomyxa fruticulosa Svampedyr






9.?







10. Støvlav, Laverne







11.Tredelt Egebregne
Latin: Gymnocarpium dryopterisTredelt egebregne







12. Egetræ, Quercus robur- blad Eg












Kommentarer

  1. Hej Magda - nu kan jeg endelig kommentere på dit indlæg ;-) Spændende biotop du har valgt - dit kort, video og fotos giver et godt indblik. Er der mon allerede lidt dyreliv i den lille bæk? Måske dette indlæg på underviserblogge kan inspirere dig til de næste skridt, så du undgår for mange overspringshandlinger ;-) https://natur-miljoe-udeliv.blogspot.com/2024/01/biotopen-de-nste-trin.html
    Vh Ida

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Biotop Dennis