4 Aktiviteter Dennis

 

Fire aktiviteter på biotopen

Jeg er taget udgangspunkt i min egen datter på 12 år. da jeg skulle lave disse aktiviteter. Jeg vil understøtte hendes natur forståelse, gennem iagttagelser og vække nysgerrigheden i hende til at undersøge det som vi fandt på biotopen.

Før vi tager afsted, snakker vil lidt omkring hvordan hun opfatter naturen. Hun fortæller at naturen er farver dufte og lyde. og at der findes mange vilde dyr i naturen, bl.a. pattedyr og fugle.  

Vi taler lidt om hvordan man kan bruge naturen, hun kommer hurtig ind på mad, da hun har en erfaring med jagt, og indsamling af bær og planter fra naturen. Men hun snakker også om at naturen er en legplads både for mennesker og dyr, jeg stiller et spørgsmål hvad hun mener med dette, "Jo far svare hun, når du træner hunden er i jo ude i naturen og du siger jo altid at det er vigtigt at hundeleger sig til læring" 

Krible krable

Tilgang:

jeg vil understøtte nysgerrigheden og bruge Krible krable (mini udforsker metoden) ved at vi sammen skal stille undrede spørgsmål, og derved i samarbejde udforske og finde frem til hvad vi finde i naturen.





Jeg har del dagen op i fire forskellige aktiviteter

Den første er en Lytte øvelse

Den første aktivet er at vi kommer på biotopen, hvor vi stiller os og lukker øjerne, Sofie skal fortælle hvilken lyde hun høre og om hun kan genkende dem.

Det første hun nævner er vinden der suser omkring hendes øre, og de gæs hun kan høre der kalder på lang afstand, samt de ænder der er i søen vedsiden af bitopen.

Jeg spøger indtil hvordan hun ved at det er gæs og ænder, hvorpå hun fortæller omkring hendes erfaring fra de gange hun har været med på jagt, jeg finde et par lydklip fra mobil og afspiller dem for hende og hun spore sig hurtig ind på at det er Brem gæs. 

Hun fortæller at det var sjovt at observere naturen gennem ørene, og at hun skulle anstrenge sig for at holde larme fra blæsten ude.

Det vil sige at i denne aktivitet har Sofie brugt hendes erfaring til at lokaliser at det er gæs, som det overordnet art, og lyd klip til at komme nærmer ind på den konkrete art. 


Aktivitet nr. 2.finde 10 dyr


Det er relativ nemt da der er en del spor efter råvildt og kronvildt på stykket, Sofie er hurtig til at lokalisere de første spor. Vi snakker om hvad der er fundet, vi kigger lidt på størrelse forholdene og Sofie er hurtig til at komme med en konklusion om at det en er råvildt og det andet kronvildt. 
Snakken falder hurtig på hvordan de lever og spiser i området, Sofie finder noget afføring fra noget råvildt. 

Vi snakker om at flere dyr i biotopen, og jeg guider hende ind i det læbælte der grænser op til biotopen, her finder vi edderkopper, laver, bænkebider, en tusse der ligger i dvale. Men på den anden side af  stykket finder vi et mussehuld.. 











Vi finder en bille hvor vi snakker om hvilken slags dyr det er, og Sofie fortæller at det er et insekt da den har 6 ben. Vi bruger appen Seek til at finde arten.

Aktivitet nr. 3

Vi lavede en kartoffelfælde, og satte den i læghegnet, da vi kommer der ud 3 dage sener er den væk. Vi får en snak om hvad der er sket, og må konstatere at det med stor sandsynlighed er råvildt eller kronvildt der har set det som en lille snack.

Aktivitet Nr. 4

Sofie har været med på regulering jagt på ræve, her i januar. Vi har talt om hvad grunde er til at vi regulere ræve. da vi gerne vil fremme bestanden af fugle og råvildt i området. 
I det område hvor Biotopen ligger er der rigtig mange ræve.


Vi skød denne unge han ræv, da den virkede meget mager for årstiden. 
 






Kommentarer

  1. Hej Dennis
    Her kommer lidt kommentarer på dit opslag - du beskriver og fotodokumenterer ok hvilke aktiviteter du har afprøvet. Tænk meget gerne at hvis det ikke lykkes første gang, så afprøve igen - måske også med andre typer af fælder - se her: https://natur-miljoe-udeliv.blogspot.com/search/label/F%C3%A6lder
    Jeg vil anbefale dig at beskrive og begrunde dine pædagogisk-didaktiske overvejelser i forbindelse med dine aktiviteter. Formuler mål for børnenes/borgernes udbytte. Brug grundbogen til at underbygge dine argumenter.
    Læs om mikroforskermetoden her: https://natur-miljoe-udeliv.blogspot.com/2024/02/mikroforsker-metoden.html - tydeliggør gerne i den / de enkelte aktiviteter hvor og hvordan du arbejdet ud fra denne metode.
    Vh Ida

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Biotop Dennis

MIN BIOTOP- Magda