Dyrehold opgave C- Magda
Det erfaringsbaserede element kommer i spil, når børnene, unge og de voksne borgere får nogle konkrete erfaringer i naturen. Erfaringer som både kan være de sanselige og kropslig. For at de kan få de konkrete erfaringer er det afgørende, at pædagogen muliggøre dette ved at eksempelvis regelmæssig kontakt med naturen (centerforboernognatur.dk). I forhold til mit dyrehold har jeg placeret terrariet i mit hjem midt i stuen, så alle kan opleve snegle og følge deres tilstedeværelse og hvordan man passer dem.
10 Beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter... (konkrete ideer).
I forbindelsen med dyrehold aktivitet har jeg valgt en mikroforsker metode. Jeg inddrager mine børn på 15 og 17 år. Til dagligt arbejder jeg med unge og voksne, psykisk sårbare eller socialt udsat.
Mikroforsker metode indeholder 7 faser. Jeg vil ikke arbejde med alle faserne, for det giver ikke mening for i den valgte aktivitet. Jeg kan derfor udvælge nogle af de naturvidenskabelige kompetencer (Ernst-Eybye & Stokholm, 2015).
1. Vi har 3 konge snegle derhjemme, som står i stuen, hvor alle kan se dem og observere, hvad de gør. Mine teenagere har set, hvordan en snegl ser ud. De har sikker set, rørt ved en snegl, både da de var i børnehave eller bare da de var mindre. De synes, at det er interessant at se, hvordan en snegl reagerer på det lunket vand- de siger at det er som de vågner op og bevæger med øjenstilke ,som bliver lange og korte på skift...eller hvordan deres følehorn arbejder. Jeg finder også ud af, at de ved mere end mig, hvordan er en snegl bygget op. Min opgave, som pædagog er at komme med undren, når børnene giver udtryk for en begejstring, eller kommer med et spørgsmål. Mange af de spørgsmål er uproduktive og som omhandler en katalog viden. Men der kommer også et, hvor de begynder at røre ved en snegl og sammenligner til noget andet- eks. et det føles som at røre en vingummi.
spørgsmål er produktive fordi de kan undersøges sammen med målgruppen (Ernst-Eybye & Stokholm, 2015).
.
3. Hvad ved vi allerede? (hvorfor er det sådan)
Når I skal gang med at undersøge noget, tager det afsæt i målgruppens eksisterende viden - og ud fra denne vil de forsøge at gætte eller forudsige hvad de tror der vil ske.Når I skal gang med at undersøge noget, tager det afsæt i målgruppens eksisterende viden - og ud fra denne vil de forsøge at gætte eller forudsige hvad de tror der vil ske.
4. Læg en plan for hvordan I finder ud af ... svaret på det I undrer jer over.
Dette vil være et konkret eksperiment, måske over tid - noget I observerer sammen. Hvordan kan vi finde ud af hvad tusindben spiser? Om frø som vender på hovedet vokser ned ad? OSV.
5. Vi udfører vores plan og observerer hvad der sker.
Måske er det en god ide at tage billeder undervejs, hvis processen er lang. Det er altid en god ide at snakke om hvad I vil lægge mærke til.
6. Hvad fandt vi ud af -
Hvad spiste tusindbenet af de forskellige ting vi lagde ned til det i terrariet? Hvordan voksede frøet vi vendte på hovedet?
7. Fortæl til andre hvad I har fundet ud af
Vi nogen I kan fortælle hvad I har fundet ud af... måske giver dette anledning til nye undringer!
11. Afprøv dine pædagogiske aktiviteter. Husk at sammentænke aktiviteterne med dit mål.
12. Beskriv pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar, død mv.)
Et af kompetence mål for Natur og udeliv er, at som den kommende pædagog kan jeg skabe rammer for, lede og udvikle en pædagogisk aktivitet med et naturvidenskabeligt udgangspunkt (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015).
Pædagogen skal sætte sig i dyrets behov for pasning- jeg har lagt en detaljeret beskrivelse i opgave B. Når vi er færdige med dyrehold, skal sneglene tilbage til Ida, vores naturfags lærer . Derfor skal jeg heldigvis ikke forholde mig til afskaffelse af sneglene👌 Pædagogen skal selvfølgelig sørge for indkøb og materialer, som er nødvendige til at holde dyrene forsvarligt.
Clark, A. (2023). Slow pedagogies and slow knowledge. I: Slow knowledge and the unhurried child: time for slow pedagogies in early childhood education (p. 37-51 of 160). Routledge/Taylor & Francis Group.
Hej Magda - det bliver spændende at følge dit dyrehold i praksis:
SvarSletLidt fakta: sneglen har to øjenstilke øverst (der sidder øjnene) som den bevæger - nedenunder sidder to mindre følehorn :-)
Formulering af spørgsmål / mikroforsker metoden - det er væsentligt at det er borgernes egne spørgsmål der danner afsæt for undersøgelser / eksperimenter. "produktivt spørgsmål være: Hvorfor tror du, at sneglene har brug for at det er fugtigt inde i terrarium." - det vil I ikke kunne undersøge fordi de ville kræve at I undersøgte hvad der skete hvis der ikke var fugtigt (hvilket ikke er dyreetik i orden). Læs om produktive spørgsmål side 197 (grundbogen).
Indklippet af tekst fra underviserbloggen (https://natur-miljoe-udeliv.blogspot.com/2024/02/mikroforsker-metoden.html) er jeg lidt i tvivl om hvordan du vil bruge - husk at angive kilder APA ;-)
God ide at inddrage Clark 'Slow pedagogy' - hvor i dit forløb tænker du?
Vh Ida