Plante Dennis
Plante holds opgave
Min datter tilbød at hjælpe med at plante, dette gav anledning til at vi kunne snakke om hvorfor vi planter, men også hvilken at de forskellige planter har brug for forskellige vækst betingelser. Vi snakkede lidt om de forskellig grupper at planter, og at et jordbær ikke er en frygt med en nød.. og at nogen planter skal forspires inden at det kan sætte i drivhuset eller i haven. Vi tog udgangspunket i de frøpakker der ligger på bordet, som er salater, tomater, bønner, agurker og krydderurter.Jeg har taget udgangspunkt i Naturdannelsens 5 elementer, da den passer godt inde i det vi skulle lave med at forspirer. Grundlæggende har jeg brugt den materialistiske syn, da formålet er at vi sener skal spise de planter, Men også den erfaringsbaseret tilgang da Sofie er så stor at hun har en grundlægende viden omkring dyrkning, vi snakke også ind i det filosofiske aspekt, men vi bliver hurtige enige om at disse planter har vi ikke en direkte empatisk tilgang til, andet at man kan vise hvad men har været med til at lave. Vi snakker om at det giver mere mening med et træ der plantet som minder eller delslige, men det er nok nemmer at have empati over for dyr.
Hej Dennis
SvarSletTak for indlægget og fedt at du har fået noget i jorden. Det giver god mening at inddrage naturdannelsens fem elementer (Hartmeyer & Præstholm, 2021), og du kan fint argumentere for at de sidste to elementer kommer i spil. Det kognitive element understøttes i jeres samtaler omkring hvad i sår og hvad planterne kræver, mens det følelsesmæssige element vil komme til stede senere i forbindelsen med pasningen af planterne (tilknytning til steder).
Herudover kan der også argumenteres for at du arbejder med at udvikle de naturvidenskabelige kompetencer hvis i afprøve forskellige dyrkningsforhold og og observere på jeres processer (se grundbogen af Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015, kap. 6.
Vh Christoffer