Plantehold - Magda
Plantehold -spireforsøg-
Formål med mit plantehold er at bruge planterne i min praksisafprøvning samt som foder til mine snegle, som jeg holder hjemme. Det kan man læse mere om i indslaget "Praksisafprøvning", som bl. a. omhandler en proces "fra jord til bord". Plantehold vil forhåbentlig give anledning til at opstille og afprøve hypoteser, stille spørgsmål og forhåbentlig bidrage til den generelle naturfaglige forståelse samt bidrage til den praktisk- færdighedsmæssige erfaring. (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015)
- Klima, vanding, gødning lysforhold, temperatur mv. Hvad er et frø? Hvad er en plante / plantens forskellige dele? Formeringsformer. Angiv litteratur og eventuelle links.
- Forskellige dyrkningsforhold: Potter, drivbænke mv. beskrives. Lav evt. en tegning / plakat.
- Kredsløb: Tegn kredsløbet for en af jeres planter (et økosystem). Før logbog på bloggen og læg fotos eller film af udviklingen i planteholdet der også
Den 3. marts har jeg plantet følgende planter:
timian-https://dyrk.nu/afgroeder/timian
solsikke,
sommer blomster,
Kastanje,
peberfrugt, dyrk.nu-peberfrugt
rucola-https://dyrk.nu/afgroeder/rucola
persille- https://dyrk.nu/afgroeder/persille
hvidløg-https://dyrk.nu/afgroeder/hvidloeg
rødbede-https://dyrk.nu/afgroeder/roedbede
citron
dild-https://dyrk.nu/afgroeder/dild
salat-https://dyrk.nu/afgroeder/salat
radise- https://dyrk.nu/afgroeder/radise
- Brugere: Hvilke brugergrupper er planteholdet velegnet til? Hvilke behov skal / kan planteholdet tilgodese?
- Pædagogisk forløb: Udvælg en brugergruppe og beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen /såning og i tiden efter, herunder overvejelser over hvorledes planteholdet kan understøtte de naturvidenskabelige kompetencer.. (konkrete idéer). Redegør for mål, og relevant lovgivning for området.
- Pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar mv.) osv.
Hejsa - og måske også nye billeder...
SvarSletVh Ida