Plantehold - Magda

 Plantehold -spireforsøg- 

Formål med mit plantehold er at bruge planterne i min praksisafprøvning samt som foder til mine snegle, som jeg holder hjemme. Det kan man læse mere om i indslaget "Praksisafprøvning", som bl. a. omhandler en proces "fra jord til bord". Plantehold vil forhåbentlig give anledning til at opstille og afprøve hypoteser, stille spørgsmål og forhåbentlig bidrage til den generelle naturfaglige forståelse samt bidrage til den praktisk- færdighedsmæssige erfaring. (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015)



NATURFAGLIGE OVERVEJELSER PÅ BLOGGEN:
Planternes behov: 

  • Klima, vanding, gødning lysforhold, temperatur mv. Hvad er et frø? Hvad er en plante / plantens forskellige dele? Formeringsformer. Angiv litteratur og eventuelle links.

  • Forskellige dyrkningsforhold: Potter, drivbænke mv. beskrives. Lav evt. en tegning / plakat.

  • Kredsløb: Tegn kredsløbet for en af jeres planter (et økosystem). Før logbog på bloggen og læg fotos eller film af udviklingen i planteholdet der også


Den 3. marts har jeg plantet følgende planter:

timian-https://dyrk.nu/afgroeder/timian

solsikke,

sommer blomster,

Kastanje,

peberfrugt, dyrk.nu-peberfrugt

rucola-https://dyrk.nu/afgroeder/rucola

persille- https://dyrk.nu/afgroeder/persille

hvidløg-https://dyrk.nu/afgroeder/hvidloeg

rødbede-https://dyrk.nu/afgroeder/roedbede

citron

dild-https://dyrk.nu/afgroeder/dild

salat-https://dyrk.nu/afgroeder/salat

radise- https://dyrk.nu/afgroeder/radise








PÆDAGOGISK-DIDAKTISKE OVERVEJELSER PÅ BLOGGEN:

  • Brugere: Hvilke brugergrupper er planteholdet velegnet til? Hvilke behov skal / kan planteholdet tilgodese?

  • Pædagogisk forløb: Udvælg en brugergruppe og beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen /såning og i tiden efter, herunder overvejelser over hvorledes planteholdet kan understøtte de naturvidenskabelige kompetencer.. (konkrete idéer). Redegør for mål,  og relevant lovgivning for området.

  • Pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar mv.) osv.

Den 6. marts, tre dage senere ser planterne sådan her:

Her følger billederne fra den 9. marts:













Den 4. april ser planterne sådan ud:


Mine kastanje dominerer, må jeg konstatere. De andre planter har de mindre godt og er ved at visne eller drukne. Jeg må øve mig igen og igen og åbne en fagbog om planterne og hvad kan jeg gøre bedre. Selv om jeg interesserer mig for naturen er det ikke ensbetydende, at jeg er en god praktikker. Men mon ikke øvelser gør mester:)? 


Kommentarer

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Biotop Dennis

MIN BIOTOP- Magda