Praksisafprøvning- plantehold- Magda
Formålet med plantehold som en praksisafprøvning er, at min valgte borger løbende følger med i udviklingen og sørger for vanding og vedligehold af krydderurterne. Ved at placere spirerne hjemme hos borger arbejdspladsen og gerne centralt i fællesrum eller lignende, får borgerne mulighed for at følge med i plantens spiring og kan hver dag følge med i processen. Målet med disse tiltag er, at borgerne vil få interesse og tage ejerskab over forløbet samt få en forståelse for de naturvidenskabelige processer i naturen. Senere vil vi plante urterne ud i plantekasser, for senere at bruge dem i madlavningen sammen med borgerne.
Denne proces, fra jord til bord, vil forhåbentlig give anledning til at opstille og afprøve hypoteser, stille spørgsmål og forhåbentlig bidrage til den generelle naturfaglige forståelse samt bidrage til den praktisk-færdighedsmæssige erfaring. (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015)
Jeg har valgt praksisafprøvning på min arbejdsplads. Valget begrunder jeg med, at den naturfaglige aktivitet kan jeg med fordel inddrage i mit daglige arbejde med borgeren. Da jeg støtter borgeren i forbindelse med ADL aktiviteter i forvejen, bliver "Fra jord til bord"- praksis afprøvning til en lærerig og praktisk proces.
Forløb og udførelse
Til start vil jeg så krydderurter sammen med min valgte borger. Han hedder Asbjørn og han har givet sin samtykke for at både være med i min lille "eksperiment" men også at jeg gerne må lægge billederne af ham og hans lejlighed op på bloggen (samtykke følger). Derudover er Asbjørn rigtig glad og god til at lave mad, så de planter vi får produceret, kan han bruge der.
Jeg har også samme planter spirende hjemme ved mig selv og det vil formodentligt give anledning til flere gode diskussioner. I denne fase vil vi have mulighed for at eksperimentere med de naturvidenskabelige kompetencer, som at observere hvordan frøet spirer, hvilke redskaber vi skal bruge til at spire og senere plante ud. Planlægge forløbet, eks hvornår er spiren klar til at blive plantet ud og hvornår er planten klar til at bruge i madlavningen? At undersøge og eksperimentere med forskellige former for spiring, eks. mere eller mindre lys og drage konklusioner på disse eksperimenter. (Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015)
Hej Magda.
SvarSletTak for dit indlæg, med den fine inddragelse af Clark (2023).
Du må gerne være opmærksom på hvordan du italesætter arbejdet med de naturvidenskabelige kompetencer. Vi taler oftest om at vi understøtter, styrker eller udvikler kompetencer gennem forskellige aktiviteter, og ikke så meget om at eksperimenterer med kompetencer. At kunne foretage eksperimenter er i sig selv en af de naturvidenskabelige kompetencer (Domino, L i Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015).
Vh Christoffer